سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمات حسابرسی و حسابداری شرکت ها ، مشاوره مالی و مالیاتی سازمانی


تنظیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
براساس ماده10 قانون مالیات برارزش افزوده هرسال شمسی به چهار دوره مالیاتی سه ماهه (یعنی بهار ،تابستان،پاییز،زمستان)، تقسیم می شوند و طبق ماده 21 قانون مذکور مؤدیان مالیاتی مکلفند اظهارنامه هر دوره مالیاتی را حداکثر ظرف پانزده روز از تاریخ انقضاء هر دوره یعنی( فصل بهار تا پانزدهم تیر ماه، فصل تابستان تا پانزده مهر ماه، فصل پاییز تا پانزدهم دی ماه و استثنا فصل بهار تا پایان فروردین تاپانزدهم ماه سال بعد) به سازمان امور مالیاتی تسلیم نمایند. انجام این کار باید پس از ثبت اسناد حسابداری مربوطه و گردآوری اطلاعات و گزارشات مربوط به هر دوره تهیه و ارسال شود.

 
 
ارزش افزوده، تفاوت بین ارزش کالا و خدمات فروخته شده با ارزش کالا و خدمات خریداری شده است.
مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی است که خریدار هنگام خرید کالا یا خدمات، باید به فروشنده بپردازد و فروشنده کالا و خدمات، این مالیات را در زمان های معین به دولت پرداخت می‌کند.
مؤدیان مالیاتی در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ ثبت نام یا شناسایی به بعد حسب مورد ، معادل پنجاه درصد (50 %) مالیات متعلق مشمول جریمه می شوند ،و تاخیر در پرداخت مالیات  موجب تعلق جریمه ای به میزان دو در صد (2 %) در ماه ، نسبت به مالیات پرداخت نشده و مدت تاخیر خواهد بود.
 
اظهار نامه مالیات بر ارزش افزوده شامل دو بخش است:
قسمت اول مربوط به اطلاعات فروش و صادرات کالا و خدمات در این بخش مالیات دریافت شده اعلام می شود.قسمت دوم مربوط به خرید و واردات کالا و خدمات مودیان در این بخش مالیات پرداخت شده توسط مودی اعلام می شود. لازم به ذکر است که مبلغ قابل پرداخت برابر است با مالیات دریافت شده منهای مالیات پرداخت شده.چه کسانی مشمول ارائه گزارش معاملات فصلی می باشند؟
گزارشات معاملات فصلی مرجع تعیین کننده مالیات برای موارد متعددی پرداخت مالیات را الزام کرده است یکی از این الزامات قانونی مالیات بر گزارشات معاملات فصلی است. گزارشات معاملات فصلی در واقع فهرستی از معاملات است که در طول فصل توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی و کلیه صاحبان مشاغل و بنگاه های اقتصادی صورت گرفته و صورت این معاملات و پرداخت های فصلی بایستی ثبت و به سازمان امور مالیاتی ارسال گردد.
 
بر اساس ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده 95 قانون مالیات های مستقیم مکلفند فهرست معاملات خود را به صورت فصلی پس از پایان هرفصل به صورت الکترونیکی از طریق پورتال سازمان امور مالیاتی و یا در قالب یک فایل تولید شده بر روی دی وی دی به اداره امور مالیاتی مربوطه تحویل نمایند.

 
 بند (الف)ماده (95) قانون مالیات های مسقتیم نیز عبارتند از:
دارندگان کارت بازرگانی و کلیه وارد کنندگان و صادر کنندگان، صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی که برای آنها جواز تاسیس و پروانه بهره برداری صادر شده، بهره برداران معادن، صاحبان موسسات حسابرسی، حسابداری و دفترداری، ارایه دهندگان خدمات مدیریتی، مشاوره ای، انفورماتیک، رایانه ای اعم از سخت افزاری و نرم افزاری و طراحی سیستم، صاحبان مراکز آموزشی و پرورشی ، آموزشگاه های آزاد، مدارس غیرانتفاعی، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، صاحبان هتل ها، صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها، آسایشگاه ها، درمانگاه ها و خانه های سالمندان.
 
ب بند (ب) ماده (95) قانون مالیات های مستقیم نیز عبارتند از :
صاحبان کارگاه های صنعتی، صاحبان مراکز ارتباطات رایانه ای، وکلا، کارشناسان، مترجمان رسمی دادگستری، مشاوران حقوقی، حسابداران رسمی و اعضای سازمان های نظام مهندسی ،دلالان، حق العمل کاران و کارگزاران ، سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر، صاحبان دفاتر رسمی ،عاملان فروش و فروشندگان آهن آلات.