سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمات حسابرسی و حسابداری شرکت ها ، مشاوره مالی و مالیاتی سازمانی

اشخاص مشمول مالیات
ماده 1:
قوانین مالیات های مستقیم برای اشخاص مشمول به پرداخت مالیات:
کلیه مالکین اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی نسبت به اموال یا املاک خود واقع در ایران طبق مقررات باب دوم.
هر شخص حقیقی ایرانی مقیم ایران نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران تحصیل می نماید.
         هر شخص حقیقی ایرانی خارج از ایران نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران تحصیل می کند.
         هر شخص حقوقی ایرانی نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران تحصیل می نماید.
         هر شخص غیرایرانی (اعم از حقیقی یا حقوقی) نسبت به درآمدهایی که در ایران تحصیل می نماید.  همچنین نسبت به درآمدهایی که          بابت واگذاری امتیازات یا سایر حقوق خود و یا دادن تعلیمات و کمک های فنی و یا واگذاری فیلم های سینمایی (که به عنوان بها یا حق            نمایش یا هر عنوان دیگر عاید آنها می گردد) از ایران تحصیل می کند.

ماده 2:
اشخاص زیر مشمول پرداخت مالیات های موضوع قوانین مالیات های مستقیم نیستند:
1- وزارتخانه ها و موسسات دولتی.
2- دستگاه هایی که بودجه آنها به وسیله دولت تامین می شود.
3- شهرداری ها.
4- بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی دارای مجوز معافیت از طرف حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری.
تبصره 1- طبق قوانین مالیات های مستقیم شرکت هایی که تمام یا قسمتی از سرمایه آنها متعلق به اشخاص و موسسه های مذکور در بندهای فوق باشد و سهم درآمد یا سود آنها مشمول حکم این ماده نخواهد بود. حکم این تبصره مانع استفاده شرکت های مزبور از معافیت های مقرر در قوانین مالیات های مستقیم حسب مورد نیست.
تبصره 2- درآمدهای حاصل از فعالیت های اقتصادی از قبیل فعالیت های صنعتی- معدنی- تجاری- خدماتی و سایر فعالیت های تولیدی برای اشخاص موضوع این ماده- که به نحوی غیر از طریق شرکت نیز تحصیل می شود. در هر مورد به طور جداگانه به نرخ مذکور در ماده (105) قوانین مالیات های مستقیم مشمول مالیات خواهد بود.مسولان اداره امور در این گونه موارد نسبت به سهم فعالیت مذکور مکلف به انجام دادن پرداخت مالیات متعلق با مودی مسولیت تضامنی خواهند داشت.
رابطه بین ارزش افزوده اقتصادی، ارزش افزوده بازار و بازگشت هزینه سرمایه در اندازه گیری عملکرد شرکت
 
رابطه بین ارزش افزوده اقتصادی، ارزش افزوده بازار و بازگشت هزینه سرمایه :ارزش افزوده اقتصادی (EVA)، ارزش افزوده بازار (MVA) و نسبت مالی سنتی در اندازه گیری عملکرد سرمایه گذاری توسط یک شرکت دارایی را بررسی می کنیم. نمونه PT است.
Astra International، Tbk در اندونزی. Astra یکی از بزرگترین کنگلومرا در اندونزی با کسب و کار متنوع از خودرو، خدمات مالی، کشاورزی، زیرساخت ها و فن آوری است.تمام سرمایه گذاری ها تحت یک شرکت واحد، PT است.
Astra International، Tbk. این تحقیق عملکرد مالی بین سال های 2009 تا 2016 را مورد بررسی قرار داد. این تحقیق به عنوان ابزار اندازه گیری مالی از ارزش افزوده اقتصادی (EVA)، ارزش افزوده بازار (MVA) و بازده میانگین هزینه های سرمایه (ROC) استفاده می کند.
این تحقیق نشان داد که رابطه مستقیمی بین ROC و EVA وجود دارد. EVA منفی و ROC منفی منعکس کننده MVA در عملکرد شرکت نیست. EVA و ROC منفی می توانند ارزش افزوده بازار (MVA) مثبت داشته باشند. با این حال، مقدار MVA منفی نیز بر روی EVA و ROC منفی منعکس می شود
معرفی
افزایش عملکرد شرکت از طریق خرید و یا سرمایه گذاری در یک شرکت دیگر تبدیل شده است جایگزین رشد در توسعه کسب و کار فعلی است. شرکت مادر یکی دیگر از شرکت هایی را انتخاب خواهد کرد که بتوانند ارزش بیشتری کسب کنند تا بتوانند تولید کنند. با تولید بازده بیشتر، ارزش شرکت مادر، بازدهی بالاتری نسبت به تنها بودن دارد.
 
علاوه بر انتظار ارزش بالاتر، بازده نیز باید بالاتر از هزینه سرمایه گذاری شده باشد. سرمایه سرمایه گذاری شده از سرمایه داخلی یا بدهی شخص ثالث حاصل می شود. در محاسبه این سرمایه گذاری، شرکت هزینه های سرمایه ای را که توسط بهره وام و بازده مورد انتظار از حقوق صاحبان سهام تعیین شده است محاسبه می کند.
 
بازده سرمایه گذاری
هزینه بدهی از طرف قرض دهنده یا بانک به شرکت سرمایه گذاری است. هزینه بهره این وام باید در نرخ بهره بلندمدت وام باشد. سرمایه گذاری یک تصمیم درازمدت است، نه کوتاه مدت. هزینه سهام زمانی استفاده می شود که بازده مورد انتظار توسط سرمایه گذاران یا سهامداران به شرکت های سرمایه گذاری مورد نیاز است. این بازده مورد انتظار می تواند از مقایسه شرکت مشابه در صنعت یکسان یا خطرات ناشی از سرمایه گذاری حاصل شود.
 
اگر سود بازرگانی یک شرکت تابعه بیشتر از میانگین قیمت میانگین سرمایه (WACC) باشد، شرکت سود مثبتی به دست می آورد. این نشان می دهد که بازده سرمایه گذاری بیشتر از هزینه سرمایه است.

 
رابطه بین EVA و MVA
رابطه بین EVA و MVA با درآمد گزارش شده وجود دارد و بیشترین همبستگی بین مدل ها در طی یک دوره مشابه است که می تواند برای اهداف ارزیابی استفاده شود. MVA در توضیح رابطه آن با درآمد گزارش شده به جای EVA مهم تر است.
 
روابط قوی بین MVA و جریان نقدی از عملیات وجود دارد. مشخص شد که بین MVA و EPS، یا بین MVA و DPS همبستگی بسیار کمی وجود دارد و نتیجه گیری می کند که اعتبار ارزیابی سهم بر اساس سود یا سود سهام باید مورد سوال قرار گیرد.
 
تاریخچه
شارما و کومار (2010) یک بررسی ادبی روایت از 112 مقاله منتشر شده در EVA را از 1994 تا 2008 ارائه کرده است. مطالعات انجام شده در کشورهای توسعه یافته عمدتا به حمایت از EVA پرداخته اند، اما مطالعات خاصی در این کشورها وجود دارد که اقدامات به عنوان ابزار بهتر گزارش عملکرد شرکت ها در نظر گرفته شده اند.
این مقاله یک بررسی ادبی جامع و یک تجزیه و تحلیل بحرانی برای حرکت به سوی پیشرفت در EVA ارائه می دهد. این ممکن است یک منبع بسیار مفید اطلاعات برای محققان و مدیران است که مایل به درک و اجرای EVA هستند و تحقیقات بیشتری را در مورد مسائل متنوع این معیار عملکرد جالب و ارزش افزوده انجام می دهند.

اندازه گیری عملکرد مالی و تولیدی
به غیر از مقایسه بازده حقوق صاحبان سهام در مقابل WACC، شرکتهایی نیز هستند که با استفاده از ارزش افزوده اقتصادی (EVA) برای اندازه گیری عملکرد تولیدی شرکت های تابعه شرکت می کنند. یکی دیگر از گزینه های برای اندازه گیری عملکرد مالی، شرکت هایی هستند که از ارزش افزوده بازار (MVA) استفاده می کنند.
 
ارزش قیمت سهام را با ارزش کلی ارزش سهام در شرکت مقایسه می کند. اگر MVA بیشتر از ارزش کل ارزش سهام شرکت باشد، ارزش شرکت را مثبت در نظر می گیرد و اگر MVA کمتر از ارزش کل ارزش سهام باشد، ارزش شرکت ارزش منفی در نظر گرفته می شود.
تعداد کمی از تحقیقات بر ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده بازار متمرکز شده است.
سیستم تحقیقاتی ارزش افزوده
این مطالعه بازده سرمایه گذاری شرکت مادر را با مقایسه عملکرد شرکت فرعی در مقایسه با هزینه سرمایه شرکت مادر مقایسه می کند.